Σελίδες

Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2014

Προσοχή στη διατροφή πλούσια σε λιπαρά στην εγκυμοσύνη


Προσοχή στη διατροφή πλούσια σε λιπαρά στην εγκυμοσύνη

3E4618AF717691763E36463F60D73B13.jpg
  Διατροφή πλούσια σε λιπαρά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να επηρεάσει τον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο του μωρού και να αυξήσει τις πιθανότητές του να εμφανίσει παχυσαρκία αργότερα στη ζωή του, σύμφωνα με τα ευρήματα έρευνας σε ζώα.
Η ερευνητική ομάδα στην Ιατρική Σχολή του Yale, όπως γράφει το BBC, έδειξε πώς η διατροφή της μητέρας μπορούσε να αλλάξει τη δομή του εγκεφάλου των εμβρύων σε ποντίκια.
Το εύρημα αυτό θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί τα παιδιά παχύσαρκωεν γονέων είναι πιο πιθανό να είναι και τα ίδια υπέρβαρα.
Οι ειδικοί επισημαίνουν την αξία της έρευνας αλλά σημειώνουν πως οι αλλαγές στον ανθρώπινο εγκέφαλο δεν έχουν αποδειχθεί.
Η παχυσαρκία μπορεί να είναι κοινό χαρακτηριστικό σε μία οικογένεια και κυρίαρχος παράγοντας γι’ αυτό είναι οι κοινές διατροφικές συνήθειες.
Ωστόσο υπάρχουν ενδείξεις πως η διατροφή της μητέρας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μπορεί να επηρεάσει το μελλοντικό βάρος του παιδιού.
Τα πειράματα σε ποντίκια έδειξαν πως οι μητέρες που κατανάλωναν τρόφιμα πλούσια σε λιπαρά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης γεννούσαν μικρά με διαφορές στον υποθάλαμο, τμήμα του εγκεφάλου κρίσιμο για τον έλεγχο του μεταβολισμού.

Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2014

Ο καρπός που αδυνατίζει

Ο καρπός που αδυνατίζει

E31997AB74E8EB76C5E23BF26E908D03.jpg
  Υπάρχει κανείς που να μην έχει ονειρευτεί έστω και μια στιγμή στη ζωή του, να μπορούσε να τρώει… ακατάπαυστα (κυρίως όσα θεωρούνται «απαγορευτικά» για όσους κάνουν δίαιτα) χωρίς να βάζει γραμμάριο λίπους;
Οι επιστήμονες έχουν καλά νέα… τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα ποντίκια!
Ερευνητές από τη Σουηδία υποστηρίζουν ότι τα lingonberries (ένα είδος μούρου) μπορεί να αποτρέπουν την πρόσληψη βάρους από όσους ακολουθούν διατροφή πλούσια σε λιπαρά.
Οι ερευνητές από το πανεπιστήμιο Lund ανακάλυψαν ότι τα lingonberries (που απαντώνται στη Σκανδιναβία και ονομάζονται και «cowberries») αποτρέπουν σχεδόν ολοκληρωτικά την πρόσληψη βάρους στα ποντίκια που τρέφονται με λιπαρά, ενώ βοηθούν στη μείωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα και της χοληστερόλης.
Επιπλέον, υποστηρίζουν ότι το «super berry» acai μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση του σωματικού βάρους, αναφέρει δημοσίευμα της Daily Mail.
Οι ερευνητές έκαναν πειράματα με ένα είδος ποντικιού, που αποθηκεύει εύκολα λίπος, και κατά συνέπεια μπορεί να θεωρηθεί ως «μοντέλο» για ανθρώπους που είναι υπέρβαροι και κινδυνεύουν από εμφάνιση διαβήτη.
Κάποια από τα ποντίκια ακολουθούσαν διατροφή χαμηλή σε λιπαρά, ενώ η πλειοψηφία με υψηλά λιπαρά. Στη συνέχεια οι ερευνητές χώρισαν τα ποντίκια σε δύο ομάδες, όπου όλα –εκτός από μια ελεγχόμενη ομάδα- τρεφόταν με κάποιο είδος μούρου (lingonberry –κράνα-, bilberry –μύρτιλλα-, raspberry –σμέουρα-, crowberry, blackberry –βατόμουρα-, prune –δαμάσκηνα-, blackcurrant –φραγκοστάφυλα-, ή acai).
Μετά από τρεις μήνες, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι όσα έτρωγαν lingonberry (κράνα) παρουσίαζαν τα καλύτερα αποτελέσματα: δεν είχαν βάλει περισσότερο βάρος απ’ ό,τι τα ποντίκια που τρέφονταν με χαμηλά λιπαρά, ενώ τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους και της ινσουλίνης ήταν τα ίδια με τα ποντίκια «χαμηλών λιπαρών».
Τα επίπεδα χοληστερόλης και λίπους στο συκώτι ήταν επίσης χαμηλότερα, συγκριτικά με εκείνων των ποντικιών που ακολουθούσαν διατροφή με υψηλά λιπαρά και δεν έτρωγαν κανέναν καρπό.
Βέβαια, οι επιστήμονες τονίζουν ότι αυτό δε σημαίνει ότι αυτό μπορεί να λειτουργήσει ως δικαιολογία, προκειμένου οι άνθρωποι να αρχίσουν να… καταβροχθίζουν ό,τι βρουν μπροστά τους. «Αυτό που μπορούμε να μελετήσουμε είναι, αν το είδος μούρων αυτό μπορεί να συμβάλει στην πρόληψη της παχυσαρκίας στον άνθρωπο» εξήγησε η Lovisa Heyman.

Και η καλή χοληστερίνη φράζει τις αρτηρίες

Και η καλή χοληστερίνη φράζει τις αρτηρίες

6A061C54B323256BDFAFA45CAE20B3A4.jpg
  Δεν έχει μόνο η κακή χοληστερόλη το προνόμιο να φράζει τις αρτηρίες και να αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακού επεισοδίου, αλλά κάτι παρόμοιο μπορεί να κάνει ακόμα και η καλή χοληστερόλη, σε μερικές περιπτώσεις, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Η μελέτη για πρώτη φορά ανακάλυψε τις ακριβείς χημικές αλλαγές που μετατρέπουν την καλή χοληστερόλη σε κακή και, έτσι, ανοίγει ο δρόμος για την ανάπτυξη ενός νέου διαγνωστικού τεστ, αλλά και νέων φαρμάκων κατά της χοληστερίνης.
Οι ερευνητές της Κλινικής του Κλίβελαντ, με επικεφαλής τον δρα Στάνλεϊ Χέιζεν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό «Nature Medicine», σύμφωνα με το BBC, έδειξαν ότι, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, η καλή χοληστερόλη μπορεί να οξειδωθεί, να χάσει τις προστατευτικές ιδιότητές της και να διευκολύνει τη δημιουργία φλεγμονής και αρτηριοσκλήρυνσης, αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα εμφράγματος ή εγκεφαλικού.
Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η καλή χοληστερόλη (λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας – HDL) καθαρίζει τις αρτηρίες και διευκολύνει την κυκλοφορία του αίματος, απομακρύνοντας τον κίνδυνο θρόμβωσης. Αντίθετα, η κακή (λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας – LDL) συσσωρεύεται στα τοιχώματα των αρτηριών δημιουργώντας πλάκες, οι οποίες μπορεί να αποκολληθούν και να αποτελέσουν θρόμβο, με τελική συνέπεια κάποιο καρδιαγγειακό επεισόδιο, που ίσως αποβεί μοιραίο.
Μια υψηλή αναλογία καλής προς κακή χοληστερόλη θεωρείται θετική για την υγεία. Όμως, η νέα έρευνα δείχνει ότι η καλή χοληστερόλη συνιστά μια μάλλον περίπλοκη περίπτωση, καθώς είναι δυνατό να τροποποιηθεί στα τοιχώματα των αρτηριών και να προκαλέσει δυσλειτουργία στην κυκλοφορία του αίματος.
Συγκεκριμένα, μια μεγάλη ποσότητα της απολιποπρωτεΐνης Α1 (apoA1), της βασικής πρωτεΐνης που περιέχεται στην HDL και της προσδίδει τις καρδιοπροστατευτικές ιδιότητές της (επειδή διευκολύνει την απομάκρυνση της χοληστερόλης από τις αρτηρίες και την μεταφορά της στο ήπαρ), είναι δυνατό να οξειδωθεί πάνω στο τοίχωμα της αρτηρίας και έτσι να γίνει επιβλαβής.
Μικρές ποσότητες αυτής της μη φυσιολογικής καλής χοληστερόλης μπορούν να ανιχνευθούν στο αίμα. Σύμφωνα με τους ερευνητές που έκαναν τεστ σε 627 ασθενείς, είναι δυνατό τα επίπεδα αυτής της «ανώμαλης» HDL να χρησιμεύσουν ως νέος δείκτης πρόγνωσης του καρδιαγγειακού κινδύνου. Το επόμενο πιθανό βήμα θα είναι η ανάπτυξη νέων φαρμάκων, που θα μπλοκάρουν τη δημιουργία αυτής της «όχι και τόσο καλής» χοληστερόλης.
Ο δρ Χέιζαν πάντως επεσήμανε ότι τα νέα ευρήματα δεν αλλάζουν το βασικό μέχρι σήμερα μήνυμα, ότι οι άνθρωποι πρέπει να τρώνε υγιεινά.